"- Gerillamarknadsföring är att vara mer intresserad av att behålla sina gamla kunder än att dra in nya."
Ovanstående citat kommer från senaste numret av tidningen Shortcut där Stefan Ekberg talar om gerillamarknadsföring.
Jag köpte boken Gerillaföretagaren för en tid sedan från redaktionen.se. För den som har läst lite marknadsföring tidigare så ger den inte mycket matnyttigt. Den består mest av en massa "one liners", men visst, ett och annat kanske man kunde snappa upp.
En av de viktigaste punkterna som Stefan Ekberg pressar på är att snabbt svara kunden då de kontaktar företaget; det är ju viktigare att ta hand om sina befintliga kunder.. I teorin är det så. Inte i verkligheten. Inte för redaktionen.se i alla fall.
Jag skrev ett meddelande till honom efter att jag hade ögnat igenom boken och påpekade att de kanske borde skriva något om att boken är bäst lämpad för "rookies". Jag har inte fått något svar eller feedback ännu.
För tillfället läser jag en kvällskurs i grafisk design på Forsberg och en av uppgifterna har varit att designa om ett bokomslag. Jag valde att designa om Gerillaföretagaren, främst för att originalomslaget är så fruktansvärt fult (även om en bok säljs via internet kan den väl ändå vara snygg). Jag gjorde ett eget omslag som jag skickade till Stefan för drygt en vecka sedan. Jag har inte fått något svar eller feedback ännu.
Jag ligger inte sömnlös om nätterna för detta, men jag tycker att det är lite hyckleri av Stefan och redaktionen att skriva att det är viktigt att återkoppla till kunderna när de själva inte gör det. Avslutningsvis, mitt tips till er är att inte köpa Gerillaföretagaren. Ja, om ni nu inte är nya på marknadsföring. Eller om ni inte vill köpa min design på omslaget, ni får det billigt ;-)
---
Jag har nu fått ett svar från Stefan, han berömde mitt omslag. Mmmm, så ska det låta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar