Det är en ganska bra beskrivning av min bilsituation. Vi backar några veckor.
För ett tag sedan fick jag ett brev från Salus Ansvar, de sade att jag hade min bil försäkrad hos dem och ett annat bolag samtidigt. Jag sade upp försäkringen hos Salus och jag skulle få tillbaka 10 månaders försäkringspremie, cirka 8 000 kr. Jag var självklart glad och började planera vad jag skulle använda pengarna till. Spara? Shoppa? Vad? Jag behövde dock inte bekymra mig över hur jag skulle spendera pengarna.
Mitt bilbatteri blev allt tröttare och tröttare. Det kändes som om det inte riktigt laddade upp. Som ett brev på posten kom dagen då bilen inte startade. Jag var så tokigt parkerad att jag inte kunde knuffa igång bilen, och inte hade jag några startkablar heller. Jag fick helt enkelt åka pendeltåg till jobbet.
Dagen efter fick jag hjälp av Matteus att starta bilen med elkablar och jag kunde ta mig till jobbet. Bilen startade inte på kvällen när jag skulle åka hem, så då var det återigen startkablar som gällde. Väl hemma parkerade jag i en nedförsbacke, utifall. Bilen startade som tur var. Jag lämnade in bilen på service (dock inte Audi, såklart). Efter en felsökning visade det sig att en cell i batteriet hade dött. Jaha, det vara bara att byta batteri. 1 600 kr fattigare.
Veckan därefter varnade instrumentpanelen att bromsbeläggen var slut. Jag ringde Speedy och jag kunde få hjälp relativt omgående. Och fru Fortuna stod på min sida, för Speedy hade en kampanj där man bara behövde betala 50% av arbetet vid byte av bromsbelägg. Jag pratade lite med killen i kassan om han visste någon bra serviceverkstad för Audi, dock inte din bil. Jag måste nämligen fixa dörren på förarsidan; något vajsning med kontakten för rutan åker inte ner de få mm som den ska göra när man öppnar dörren. Jodå, Lidingö Motorservice, de är bra, sade han. Jag åkte därifrån 800 kr fattigare.
Förra helgen var det någon idiot som tyckte att han skulle stjäla min högra backspegel, för den var bortplockad. Hmmm, ja då provar jag Lidingö Motorservice. De beställde hem ett spegelglas och i förrgår skulle jag åka dit för att byta.
På vägen dit lyckas jag bli påkörd av en lastbil som inte ser mig när jag byter fil vid ett rödljus. Kraaaaasch. Höger hjulhus får sig en ordentlig buckla. Vi får se om jag får ta det på självrisken eller inte. Om jag måste göra det så blir jag 4 000 kr fattigare.
Jag kommer så småning om fram till Lidingö, lagom adrenalinstinn efter sammandrabbningen med lastbilen. "Hej, det är jag som ringde om backspegeln", säger jag, lite uppgiven. Ja, den har kommit, säger Lidingö Motorservice. Killen försvinner in på lagret och kommer tillbaka med en kartong som han öppnar; därefter säger han lite sävligt. Det här ser lite konstigt ut. Tacka fan för det, för han har beställt ett vänsterglas när jag behöver ett högerglas. När jag ändå är där frågar vad det skulle kosta att fixa dörrkontakten. 1 500 för en ny kontakt och lika mycket för arbetet. Ska jag beställa grejerna? Nej, jag väntar ett tag med det. Jag åker därifrån, med en tillknöcklad bakdel, utan spegel.
8 000 rikare ena dagen, tillbaka på ruta "gå" den andra. Säg den lycka som varar för evigt?
2006-10-20
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar